Week 2 - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Wies Dijk - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Wies Dijk - WaarBenJij.nu

Week 2

Blijf op de hoogte en volg Wies

15 September 2012 | Guinea, Conakry

Lieve volgers,

Wat ontzettend fijn om zoveel reactie's te krijgen via mijn blog, of via de mail( meer privé). Het doet mij goed, soms heb je dat net even nodig, niet dat ik zielig wil zijn, absoluut niet maar het wereldje waar ik nu in leef is erg geïsoleerd, nu zoek ik ook zelf wel de rust door mij even af te zonderen. Veel tijd is daar niet voor want het " verplichte" programma is intensief.
Het feit dat er in Nederland verkiezingen zijn geweest gaat hier aan je voorbij, je weet het maar dat is dan ook alles.

Thuis gaat het zover ik hoor en weet goed en voorspoedig, gelukkig dat geeft mij ook de rust.
Hier word volop geopereerd. Ik blijf de eerste tijd op plastisch werken, omdat de plastisch chirurg graag een vast team wil. Ik vind het prima, een gezellig team, goede muziek en allerlei verschillende operatie's, misvormingen die ik in Nederland nog nooit gezien heb.
Het team bestaat uit een Chinese anesthesist, een Schotse hulp, een zuidafrikaanse chirurg, een Nederlandse assistent, en een Amerikaanse operatieassistent en ik.
De vraag van velen was welke taal men spreekt, nu op de ok praten wij Engels, soms als team Nederlands. Met patiënten praat je altijd via een vertaler, dat zijn de dagwerkers, mensen uit Guinee die allemaal meerdere talen spreken en ook Engels. De bevolking van Conakry spreekt voornamelijk sousou, en velen ook Frans. Verder worden er in het land 20 verschillende talen gesproken, soms ook voor de vertalers een probleem. Met handen en voeten kom je ook een heel eind. Voor veel kinderen moet dat best beangstigend zijn, witte mensen, die je pijn doen.
Toch zie je ook een heleboel kinderen stralen, een ballon of bellenblaas, grandioos! Wat dat teweeg kan brengen, in ieder geval veel plezier, zelfs onder volwassenen.
Op de verpleegafdeling liggen volwassenen en kinderen gewoon door elkaar, vaak blijven er ouders slapen, op de grond onder het bed van hun kind, met een baby liggen ze samen op bed.
Het is dan ook een drukte van belang.
De dagwerkers zijn betaalde krachten en zeer belangrijk voor het werken hier in Guinee. Zij regelen ook de nodige dingen voor de mensen aan boord, kerk gang, afpingelen op boodschappen enz. Wij hebben geen idee van de prijzen hier, en daar maken ze hier heerlijk gebruik van. De dagwerkers verdienen 6$ per week en daar werken ze graag voor, voor ons niet voor te stellen, zo hebben wij geen idee wat de waarde van geld hier is.
Voor nu weer even genoeg geschreven, met grote dank aan Lydia die het voor mij overtikt op mijn blog.
Ik wens jullie allen het goede, en een goed weekend, liefs Wies.

  • 15 September 2012 - 18:49

    Lydia:

    Hai mamsieee!

    Ik hoef niks over te tikken, gelukkig is er 'kopieren' en 'plakken' uitgevonden (:
    Heb het goeeed, mis you xxxxxx Lyd

  • 15 September 2012 - 19:11

    Jacomien Glasbergen:

    Lieve Wies, Wat geloof ik graag dat alles op z'n kop staat. Wat mooi, bijzonder, dat Mercy Ships al zo lang bestaat en er steeds weer nieuwe werkers in de Wijngaard zijn, die dit werk willen en kunnen doen. Maar je kunt het niet alleen. De heilige Geest die de Vader zal zenden die zal jullie bijstaan (Joh. 14:26). Je weet dat je Vader voor je zorgt, ook al raak jij aan het wankelen. Wat een periode in je leven!! En ten allen tijde houden we goede moed. Je staat er niet alleen voor. Hij houdt je stevig vast! l iefs, Jacomien

  • 15 September 2012 - 19:24

    Wil:

    Hoi Wies,

    In het ND vandaag een stuk gelezen over Mercy Ships. Extra interressant, omdat jij er nu aan de slag bent. Goed om je stukjes te lezen, fijn dat je daar tijd voor kan vrijmaken!
    Lyd nog weinig gezien, dus dat moet wel goed zitten...;)
    Hier genieten van Linde!! Blijft voor mijn idee nog steeds bijzonder.
    Het nazomert soms nog wat door, dus we hebben weer een goed 'weer'weekend te pakken. Lekker voor de hockeyers!!
    We leven met je mee, ons leven hier lijkt daarbij vergeleken een beetje saai...
    Goede zondag toegewenst!! Liefs, Wil


  • 15 September 2012 - 19:27

    Suus:

    Lieve Wies ! Leuk hoor weer een bericht van zo ver weg. Lees het steeds
    met veel plezier( en ook wel een beetje jaloers hoor!!! )
    Geniet ervan en we ruzzelen gewoon verder he?
    Groetjes vanuit de achtertuin in Barendrecht
    Liefs Suus

  • 15 September 2012 - 20:06

    Inge:

    Ha Wies, echt gaaf om te lezen hoe jij je gaven en talenten inzet voor Mercy Ships. Je krijgt zo veel indrukken te verwerken. Alle emoties zullen wel een keer voorbij gekomen zijn. Veel kracht en Zegen voor het mooie werk wat je doet! Ik blijf je blog volgen!

  • 15 September 2012 - 22:42

    Lydia En Fred Jonker:

    Hoi Wies,
    Wat doe je een prachtig werk, met zo'n internationaal team. Mensen te mogen helpen aan een nieuw leven, met de gaven die God je heeft gegeven, super.
    Van harte wens ik je Gods zegen, we leven met je mee.
    Hartelijke groet
    Lydia en Fred

  • 16 September 2012 - 18:11

    Chantal Hennep:

    Hoi Wies,

    Indrukwekkend om te lezen dat je al zoveel bijzonders hebt gezien en meegemaakt. Leuk om te lezen dat je team echt één en al uit multi-culti bestaat. Tja de actualiteiten vanuit Nederland zijn nu ver van je bed show. Maar de VVD en PVDA moeten het met elkaar zien te dragen ik weet even niet welke derde partij er bij betrokken zal worden. Op de dagbehandeling gaat alles z'n gangetje. Lucy is onlangs even op visite geweest, naar omstandigheden gaat het allemaal goed met haar heb ik vernomen. Ze zag er in ieder geval goed uit. Nou Wies, je bent weer van het één en ander op de hoogte. Tot gauw, fijn weekend en werkse de komende week.

    Liefs,
    Chantal Hennep

  • 16 September 2012 - 21:26

    Kabita:

    hoi hier als goed niet meer over geven al 2week goed ik bid voor LIEFS KABITA

  • 17 September 2012 - 11:05

    Paulien:

    Hoi Wies, met die smile van jou sla jij je er wel doorheen. En Jezus houdt je hand vast.
    Hier zien we -vinden we- te weinig wonderen. We leven vaak zonder te beseffen hoe goed we het hebben. Maar als we onze ogen openen en goed luisteren zien we dat God door mensen heen Zijn hulp biedt. Zo heeft hij onze gemeente ook ingeschakeld om het Woord door te geven. Zondag aanstaande een volwassen doop , en belijdenis , een belijdenis en de doop van de pas geboren Lieve Pieta. We kennen hen drie via de Alpha cursus. Bij jou zien we dat mensen genezen worden, geholpen worden, blij worden. We hopen en bidden dat ook zij Jezus leren kennen. En ook dat wij hier gesteund mogen worden in ons geloof door wat we om ons heen zien gebeuren. Alle kracht en liefde toegewenst. Knuffel. Paulien

  • 17 September 2012 - 13:59

    Akke:

    Lieve Wies,

    Ik zou zo maar een kijkje willen nemen op de "verpleegafd" gelukkig ook momenten van lachen en ontroering,je emoties worden wel flink door elkaar geschut.

    morgen avond is er gebedsgroep,wij zullen met elkaar voor jou en je collega's bidden en de mensen die jullie daar ontmoeten en mogen en kunnen helpen aan de Here opdragen.

    de zegen van God voor jullie allen!

    hug Akke

  • 17 September 2012 - 13:59

    Akke:

    Lieve Wies,

    Ik zou zo maar een kijkje willen nemen op de "verpleegafd" gelukkig ook momenten van lachen en ontroering,je emoties worden wel flink door elkaar geschut.

    morgen avond is er gebedsgroep,wij zullen met elkaar voor jou en je collega's bidden en de mensen die jullie daar ontmoeten en mogen en kunnen helpen aan de Here opdragen.

    de zegen van God voor jullie allen!

    hug Akke

  • 17 September 2012 - 14:38

    Marjolein:

    Dank weer voor het delen van je ervaringen! Blijf die rust zoeken door afzondering, zouden wij hier (denk ik) ook meer moeten doen en toch zien we altijd dingen om te doen en is dit misschien wel ons ritme geworden ... door jouw ervaringen te delen van wat je ziet en meemaakt, zal je ongetwijfeld niet alleen jezelf aan het denken zetten.
    Ik ga nog even wasje draaien, vaatwasser leeghalen en boodschapje doen!
    lieve groeten van Marjolein (&fam)

  • 18 September 2012 - 00:13

    Ineke Heikens:

    Hoi Wies,

    Wat een belevenissen en wat een mooi maar intensief werk. Weet dat wij je regelmatig opdragen aan onze Hemelse Vader om dit werk te mogen doen.Zelf net terug van een prachtige vakantie in Griekenland en weer energie op gedaan om ons werk hier in Nederland te doen. Hoe anders moet het zijn om met zoveel nationaliteiten voor hetzelfde doel te gaan. Veel sterkte en kracht en vreugde toegewenst.

    Liefs Jan en Ien

  • 18 September 2012 - 00:27

    Gerhard:

    Ha Wies,
    Je schreef: "misvormingen die ik in Nederland nog nooit gezien heb."
    En dan te bedenken welke vreselijke misvormingen je ons voorschotelde uit je studieboeken van lang geleden ....

    Gerhard

  • 18 September 2012 - 12:06

    Orlanda:

    he die tante Wies ;)

    klinkt allemaal reuze spannend en intens!
    brengt ons luxe leventje hier in Nederland
    weer snel in perspectief!!!!
    met ons thuis alles goed.
    we leren ons prinsesje al aardig kennen.
    het is een enorme lachebek met een sterk karakter.
    ze vind het heerlijk om door mama en papa gedragen te
    worden zodat ze alles kan zien en horen,en zelfs meebrabbelen!
    helaas worden mama's en papa's ook af en toe ff moe en moet Ella
    naar bed.
    dat laatste blijft een uitdaging,maar we houden vol.
    ik bid voor je dat je het goede werk mag voortzetten,maar vooral ook weer veilig terug komt.
    met God's wil tot gauw!
    liefs Orlanda en Ella.

  • 18 September 2012 - 18:20

    Marja Uit Raalte:

    Hoi Wies, zoals je nu wel weet hebben er heel veel mensen respect voor je, waarderen je en vinden jje eeen topper. Ook super dat je de aacjterblijvers zo ook nnog wat mee kan geven. Ik blijf jje volgen en wens jje veel ssucces. Zo laat jje wel blijken hoe gek jje op mensen benbent. God zegen voor jullie allemaal. Dikke knuffel van mij. Marja je achternichtje.

  • 18 September 2012 - 21:16

    Bert Kortenoeven:

    Hoi Wies,

    Zoveel mensen, zoveel nationaliteiten, zoveel talen en toch één liefdestaal! Mooi werk!
    Hou je taai als Drentse tussen de Chinese anesthesist, een Schotse hulp, een Zuidafrikaanse chirurg, een Nederlandse assistent en een Amerikaanse operatieassistent ;-)

    Groet,

    Bert

  • 23 September 2012 - 09:20

    Marlene Baksteen:

    Ha Wies,
    Leuk om te lezen hoe het daar allemaal gaat, super mooi maar pittig .Ik bid voor je.

    Liefs, Marlene

  • 23 September 2012 - 20:19

    Greet:

    Hoi Wies,
    Zojuist voor het eerst alles gelezen. Je werk ontroerd me. Ik probeer mij voor te stellen hoe het is en om alles los te laten. Het is heel bijzonder en ik geniet van je verhalen. Ik wens je een heel goede week. Lieve groet Greet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wies

Ik ga vrijwilligerswerk doen aan boord van de Africa Mercy. Een hospitaalschip voor de kust van Afrika Ik ben te steunen, financieel door geld over te maken op rek.nr 1990184 van Mercy ships Holland te Rotterdam ovv: Wies van Dijk AFM 3266 Ook kan je mij steunen door gebed, mails, sms etc. Ik vertrek op 1 september en hoop eind oktober weer terug te keren. Via deze weg hoop ik regelmatig een reis verslag naar jullie te sturen, zodat het thuisfront weet waar wij mee bezig zijn.

Actief sinds 11 Mei 2012
Verslag gelezen: 602
Totaal aantal bezoekers 22528

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 28 Oktober 2012

Werken bij Mercy Ships in Guinea ( Afrika)

01 September 2012 - 27 September 2012

Mijn eerste reis met Mercy Ships

Landen bezocht: