De eerste week zit erop! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Wies Dijk - WaarBenJij.nu De eerste week zit erop! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Wies Dijk - WaarBenJij.nu

De eerste week zit erop!

Blijf op de hoogte en volg Wies

11 September 2012 | Guinea, Conakry

Lieve volgers,
Weer even tijd voor een stukje, de kop is van de 2de week af.
Er staat op YouTube een filmpje van de screening, als je zoekt onder Guinee 2012 screening moet je volgens mij het filmpje tegen komen, krijg je een beetje een indruk van de lange rijen die voetje voor voetje voortgaan. Helaas kan je geur, temperatuur en geluid niet meebeleven.
De operatie's zijn begonnen, ik sta de hele week op plastisch en er komt van alles voorbij,
Van hazenlip, of gespleten gehemelte, tot neurofibromen,als eieren zo groot, tot hypospadie en vingeramputatie's, en littekenreconstruktie's.
Het invullen van allerlei checklijsten kost soms de meeste tijd, materialen zijn over het algemeen wel aanwezig en is er niet word meteen geaccepteerd:),het team is gezellig en doet in alle rust zijn ding. Dat houd in dat ik regelmatig van 7.30 tot 17.00 aan het werk ben, maar vrij is dan ook vrij en je bent meteen "thuis"
Zaterdag naar de markt geweest, eerst een taxi regelen voor 10 personen, onderhandelen over de prijs en vervolgens instappen. Het is een ware overlevingstocht, de sterkste en of brutaalste wint, verkeer van rechts voorrang?, gewoon toeteren en voorrang nemen. Goed wij zijn heelhuids heen en terug gekomen.
De markt is vol, nat en byzonder. Er staan rijen telefoons, koffers, shampoo, en schoenen uitgestald, heel byzonder in zo'n arm land. Blanke toeristen kom je hier niet tegen.
Zondag ben ik naar de kerkdienst hier aan boord geweest op de verpleegafdeling. Ik vond dat heel emotioneel, met drums en een gitaar, veel dans en geschreeuw, en gezang, God loven in een taal die ik niet versta, met zoveel overgave en passie, daar kunnen wij nog wat van leren.
Ik wil nogmaals vertellen dat het heel gaaf is om te merken dat er veel mensen meeleven
Voor mij is Nederland soms ver weg, je wordt helemaal in beslag genomen door allerlei georganiseerde dingen, vanavond naar zumba, morgen een meeting, woensdag met alle Nederlanders een gezellige avond, en de week is weer bijna voorbij.
Voor nu stop ik en hoop een volgende keer,weer andere indrukken te schrijven.
Liefs Wies.

• 11 September 2012 - 08:06

Wil:

Hoi Wies,

Goed om weer wat van je belevenissen te lezen. Het is idd een andere wereld, want je kunt je nauwelijks indenken hoe alles in zijn werk gaat. Ik lees het met een Nederlandse inslag en dat is toch die frisse en schone lucht (meestal) waarin wij leven en niet datgene waarin jij nu leeft. Het is een andere wereld en wat mooi dat je daar met je gaven mag werken/zijn. Ik ga ook zeker het filmpje opzoeken en bekijken.
    Aan de overkant is alles volgens mij OK, ik zie ze regelmatig voorbij komen.
    Wies, ik zie alweer uit naar je volgende blog. Houd je taai en ik heb bewondering voor je!!
    Groetjes, Wil

• 11 September 2012 - 08:28

Adri:

Wies,
    Kort stukje over een overweldigende indruk. Mooi dat we dit op deze manier mee mogen beleven.
    GRA3

• 11 September 2012 - 08:31

Akke,:

goedemorgen Wies,

Heel bijzonder om mijn dag te beginnen met het lezen van jou blog.
    Ik kijk ineens anders tegen de dag aan,ik ga zo een poosje in de tuin aan de slag,goed om door te denken aan jou en het volle leven daar,wat er bij jou allemaal gebeurd en hoe je daar een weg in moet vinden.
    Gaaf dat er ook daar een thuis gevoel is ...hoe zou dat toch komen??!!
    Ik denk...bij jou op de boot ..bij mij in de tuin..kom je dezelfde GOD tegen wouw!!

vanmiddag ga ik weer naar een ander "thuis" ook daar is Hij.

wat jou verhaal wel niet teweeg brengt !

Wij denken en bidden voor jou en al de mensen om je heen

Akke

• 11 September 2012 - 08:36

Jacqueline:

Beste Wies,
    Wat bijzonder dat je dit werk doet. We wensen je een goede tijd verder en dat veel mensen in Gods liefde via jullie mogen delen. Hartelijke groet!

• 11 September 2012 - 08:36

Jacqueline:

Beste Wies,

• 11 September 2012 - 10:52

Mary:

Fijn om weer van je belevenissen te lezen. Wat een ander wereld en culture! Zelfs wat voorbij komt voor een operatie heb je hier niet mee gemaakt. Een vraag: wat is het voertaal en hoe communiceer je met de clienten? Is er altijd een tolk of gebruik je veel gebaren om iets duidelijk te maken?
    Hoe dan ook wat een ervaringen doe je op. Houd Goede Moed! groetjes mary

• 11 September 2012 - 10:55

Silja Wiese:

Hey Wies, heerlijk om je te kunnen volgen!!! Zo spannend alles. Ik hoop dat ik nog veel kan lezen over jou en jou ervaringen. Bij zo'n kerkdienst zou ik graag een keertje aanwezig zullen zijn.. Viel Glueck weiterhin en heel veel liefs van Silja :-))))
    PS: Ik mis je op werk!

• 11 September 2012 - 12:01

Johan:

Lieve Wies,
    Ik kijk steeds uit naar je berichtjes die ik graag lees, print en aan moeder geef. Zo is zij ook op de hoogte van wat jij meemaakt in Guinee.
    Wij wensen jou Gods zegen toe.
    Liefs,
    Johan (en moeder)

• 11 September 2012 - 13:17

Jacomien Glasbergen:

Lieve Wies, wat een aantal rijen wachtenden, voetje voor voetje, in de hitte, hopende op hulp. Zij hebben niets en dan zo'n emotionele eredienst:meebeleven: God is groot! Met dans en tamboerijn. Je komt als een ander mens terug en wat zal dat wennen zijn. Ja, je eerste week zit er op en je gaat er op als in een familie. Zou je nog aan lezen toekomen? Je rustig terug kunnen trekken? Dit keert toch alles ondersteboven? Wat leerzaam! liefs, Jacomien

• 11 September 2012 - 13:36

Marjo:

wies, wat een indrukken zul je mee maken als nuchtere nederlandse. lijkt me machtig mooi om mee te maken. In ieder geval mogen we zo al een beetje over je schouder meekijken. (stiekem een beetje jaloers) we leven mee. Succes met alles wat er op je afkomt en het verwerken ervan. Liefs marjo

• 11 September 2012 - 15:08

Jozina:

Hoi Wies,
    Je reisverslag gelezen, je slaap toch nog hoog en droog! Is er een trap om naar je bed tegaan, anders kom je zeker in een goede conditie, zonder hoogtevrees terug. Met 6 personen op een kamer, gezellig. Ik hoop dat je goed met je kamergenoten op kunt schieten! Het is niet voor te stellen dat de mensen geduldig staan te wachten, moet je hiervoorin Nederland komen. En dat ze met het materiaal willen werken wat beschikbaar is! Daar tekenen wij toch voor! Jij en ik weten dat het erbij ons weleens anders aan toe gaat.
    Dit werk wat jij nu doet, daar zijn jij en ik jaren geleden voor in de gezondheidszorg gaan werken.
    Het leven is daar geen luxe, maar de mensen zijn wel tevreden en dankbaar voor wat jullie kunnen en mogen ze bieden.
    Als mijn handen nog goed waren zou ik, ook wel zo willen werken.
    Dat de kerkdiensten anders zijn zit in hun cultuur, maar die hoeft niet minder te zijn dan bij ons.
    Werk je ook nog op andere specialismes? En hoe is het om in een andere taal je werk te moeten doen?
    Ik wens je een gezegende tijd te midden van deze mensen die onze hulp hard nodig hebben toe!
    Een meelevende groet van jozina

• 11 September 2012 - 16:00

Wim De Groot:

Ha Wies,

wat leuk om weer iets te lezen. Ik ben benieuwd wat je uit de kerkdienst daar zou willen importeren hier. Ik zie je al voorop gaan in reidans ofzo. We zullen zien.
    Veel sterkte en geniet er ook met volle teugen van!

• 11 September 2012 - 17:24

Joke:

Dag Wies, bedankt weer voor je verslagje. Ik heb het filmpje gezien, indrukwekkend. Bringing hope and healing...inderdaad! Heel veel zegen op je werk en sterkte met alles wat je daar tegenkomt. Liefs, Joke

• 11 September 2012 - 18:37

Agnes:

Ha Wies, wat een verschil tussen hier en bij jou. Wat hebben wij het rijk. Fijn om zo met je mee te kunnen beleven.
    Liefs Agnes

• 11 September 2012 - 19:26

Marga:

Lieve Wies,

Ben zeer onder de indruk van je verhaal en heb enorm veel respect voor wat jij doet.
    De geur, geluiden en emoties zijn inderdaad moeilijk over te brengen, die staan op jouw netvlies.
    Wat geweldig dat wij hier, en zij daar, dezelfde geweldige God hebben, die over ons allen regeert!
    Hij zegene jullie werk.

Liefs Marga

• 11 September 2012 - 19:41

Karin :

He Wies,
    leuk om op afstand met je mee te kunnen leven. Zo te lezen de ervaring die je gehoopt had. Wat hebben wij het rijk dan, materieel gezien. Maar geestelijk niet altijd even rijk.
    Geniet ervan!
    X karin

• 11 September 2012 - 20:47

Wilco:

Dag Wies, ik ben je ook aan het volgen, sterkte met dit avontuur we denken aan jou en het thuis front. Sterkte met het hulp bieden en het opslaan van al deze indrukken.
    Groet

• 11 September 2012 - 21:18

Jaap Gootjes:

Hoi Wies,

Geniet van elke dag in de andere omgeving met andere mensen! Mooi dat je zo bezig mag zijn, weliswaar ver weg van Nederland, maar zo belangrijk!
    Het ga je goed daar!
    groet
    Jaap

• 11 September 2012 - 21:26

Cora:

Wat bijzonder allemaal om te lezen. Toch heel anders dan als een onbekende dit schrijft. Alsof je er zelf ook een beetje bij bent. Een beetje :-) Zumba? Grappig.

• 11 September 2012 - 22:00

Marjanne:

Ha Wies, mooi om jouw belevenissen te kunnen lezen. wat een andere wereld. Geniet ervan en hou je taai!
    liefs, Marjanne

• 12 September 2012 - 07:47

Paul Schenk:

Hoi Wies,
    Het klinkt heel gaaf daar. Ik kan me er wel iets bij voorstellen.
    Ik vind het echt fantastisch dat je je in dit avontuur hebt gestort en daar zoveel mensen mee kunt helpen.
    Ook mooi om het zo allemaal mee te kunnen beleven.
    Ik blijf je volgen. Succes en geniet, maar pas ook goed op jezelf.

• 12 September 2012 - 12:52

Dickie Kreukniet:

Dear Wies,wat leuk om je blog te lezen en zo te volgen wat daar allemaal gebeurt.Zo krijgen wij hier een beetje een indruk van je leven op die boot.Heel wat mooier en echter dan wat hier gebeurt: n.l de verkiezingen zijn aan de gang Dat zul je wel niet missen!!Ik zou wel es om de hoek willen kijken bij je,plastisch vind je wel leuk zeker?Kan ik omlopen bij je?? God bless you! Shalom, Dickie.

• 12 September 2012 - 15:18

Marleen Van Dongen:

Ha Wies,

Heel mooi en boeiend om te lezen hoe het jou daar vergaat.
    Mensen geduldig wachtend in een lange rij: dat zijn beelden die wij alleen kennen van de tv.
    Ik vroeg me af hoe de communicatie verloopt tussen de patiënten en het medisch personeel. Zijn er tolken aanwezig of spreekt men ook een beetje Engels?
    Gods zegen bij het uitvoeren van dit mooie werk daar!
    Marleen

• 12 September 2012 - 16:25

Irene Kwinten:

hey wies,
    toch handig, af en toe even facebook bekijken anders had ik je hele waarbenjij.nu gemist...
    Heb even al je verslagen gelezen en meid...pffff..wat een toewijding en lef heb jij..en wat ontzettend gaaf!!!
    Dit wordt ongetwijfeld een ervaring met indrukken die je nooit meer kwijt raakt..geweldig!

Ik vind het echt knap dat je dit doet, maar ja, je bent gewoon een ' stoer wijf' natuurlijk..:-)..

Ik ga je stukjes volgen :-), heel veel sterkte en geluk en werkplezier en van alles toegewenst vanuit Reeuwijk.

grtl Irene en Peter

• 12 September 2012 - 22:45

Marjolein:

Ha Wies,
    Als ik je verhaal zo lees, ben je helemaal in je element. Gaaf!
    Ook leuk om te lezen wat je in je vrije tijd doet; wie weet welke rage er nog in Nederland ontstaat?!!
    En dan zit je alweer in je 2e week, kijk uit naar je volgende verslag.
    Toitoi!!!
    Marjolein&family

• 25 September 2012 - 17:29

Yvonne Hakvoort:

Hoi Wies, kom ik hier zomaar tegen via Bea.
    Wat ontzettend gaaf dat je dit doet.
    Afgelopen weekend hadden we weer vrouwenconferentie in Lunteren, en daar mochten we naar elkaar uitspreken wat we nog graag een keer zouden doen.
    En dat is voor mij met Mercy ships mee.
    Ik hoop veel van je te lezen, wens je Gods zegen toe bij dit mooie werk!
    Groetjes Yvonne