Afscheid nemen... - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Wies Dijk - WaarBenJij.nu Afscheid nemen... - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Wies Dijk - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen...

Blijf op de hoogte en volg Wies

01 Oktober 2012 | Guinea, Conakry

Afscheid nemen ........

Het was een heftige week in vele opzichten, had een goed weekend gehad en kon er weer tegen aan, en dat bleek ook wel nodig te zijn.
Wij hebben lange operatie's gehad, met veel bloedverlies en alles wat erbij komt kijken.
Ik hoop dat het lukt om een paar foto's te sturen die bij het stukje geplaatst kunnen worden om even een indruk te geven.
Veel bezoekers op de OK, mensen van het schip die graag eens een OK willen meemaken, met alle gevolgen van dien......:) een filmploeg die een arts uit Australië volgt enz.
Verder stond een deel van de week in het teken van afscheid nemen, afscheid van collega's waar je 4 weken intensief mee om bent gegaan, en wat is dat dan moeilijk, menig traantje heeft gevloeid. Bijzonder dat dat toch zoveel impact heeft, je kent elkaar amper qua thuissituatie's etc. maar toch een diepe verbinding, verbinding door het werk en in deze bijzondere situatie.
Zo gaan en komen er wekelijks nieuwe collega's. Deze week is mijn laatste week samen met plastisch chirurg dr.Venter, hij gaat terug en komt in maart terug om dan sommige patiënten nog eens te opereren. Bij welk specialisme ik dan kom te staan weet ik nog niet.
Dit weekend is heel rustig geweest, ik had bereikbare dienst op zaterdag, dat houdt in dat je bereikbaar bent voor eventuele spoed operatie's of voor verband wissels bij kleine kinderen. Heb de hele zaterdag op het hoogste dek, bij het zwembad doorgebracht. Het regenseizoen loopt op zijn einde en overdag was het redelijk zonnig. Blijkbaar gisteren toch iets opgepikt wat niet helemaal pluis was, wat resulteerde in een nachtje buikkramp enz.......vandaag maar bij het toilet in de buurt gebleven, voel mij op dit moment, na 2 lichte maaltijden wat opknappen.
Iedereen aan boord heeft wel zo'n dag ertussen zitten, dus absoluut geen reden voor zorgen.
Morgen even bij de bloedbank langs hier aan boord, om te kijken of ik als donor kan fungeren.
Ben opgeroepen voor een pre-donation testing, ben benieuwd.
Wij gaan er weer met frisse moed tegenaan.
Ik voel mij dan ook iedere keer weer enorm gesteund door alle lieve woorden die ik ontvang. Zoveel bemoedigingen, en mogelijkheden van meeleven met het thuisfront. Super, het doet mij goed.
Ik wens jullie allen ook een goede week, veel werk plezier en tot schrijfs.
Een lieve groet, Wies van Dijk

• 01 Oktober 2012 - 21:48

Janita:

Leuk om te lezen, mams! Nog vier weken :)

• 01 Oktober 2012 - 21:52

Marjolein:

En dan zit je 'zomaar' op de helft van je reis. Ook bij jou afscheid zal er zeker en vast menig traantje vloeien en hier in Nederland zullen er ook weer genoeg mensen zijn, die blij zijn als je weer veilig en wel terug bent.
    Hopelijk duurt het 'van dichtbij bekijken van het toilet' inderdaad niet meer lang en kan je vol energie aan het 2e deel van deze mooie reis beginnen. Toitoi!

• 01 Oktober 2012 - 21:54

Agnes:

Ha Wies, wat een mooi stukje. Afscheid nemen blijft moeilijk en zeker wanneer je zo intensief hebt samengewerkt. Er komen weer nieuwe samenwerkingsverbanden. Ben benieuwd wat het komende week brengt. Lieve groet, Agnes

• 01 Oktober 2012 - 22:29

Wil:

Hallo Wies,
    Mooi verslag heb je weer geschreven! Goed om te lezen en de foto's te bekijken om enigszins een indruk te krijgen van jouw leven daar. En dat is voor ons nauwelijks voor te stellen, maar dat je veel mensen blij maakt, is mij wel duidelijk!
    Maak er nog een mooie tijd van, geniet er ook van en we zien je over een week of 4!
    Groetjes, Wil
    ps: enteritis gewoon uit laten woeden, neem wat ORS en blijf veel drinken!!!!!! Sterkte!

• 01 Oktober 2012 - 22:32

Bert Kortenoeven:

Hoi Wies,

Weer een prachtig verhaal: "een diepe verbinding door het werk en in deze bijzonder situatie". Voor ons als aandachtige en verbonden lezers voor te stellen, maar jij beleeft het echt!

Jij ook een goede week Wies, kijk uit naar je volgende verhaal!

Hartelijke groet,

Bert

• 01 Oktober 2012 - 22:36

Anja:

Tsja... en dan zit de helft er al weer op... gaat snel. Wij wensen je nog een goede tijd, veel plezier en laat die traantjes maar hoor, wij hebben dat toch al na 2 dagen intensief samen zijn ;-)
    Groeten van ons, X

• 01 Oktober 2012 - 22:46

Marjanne:

Hoi Wies,
    Ik kijk elke week uit naar je verslag, leuk om te lezen en mee te leven met al je avonturen.
    hou je taai!
    liefs, Marjanne

• 02 Oktober 2012 - 01:32

Martine:

Hey mams,
    Leuk om ook wat foto's te zien!
    En weer bijzondere verhalen. Ik ben benieuwd bij welk specialisme u nu terecht komt. Wie weet komt u nu wat collega's van mij tegen want die zijn ook vertrokken. Succes nog met de laatste helft!

• 02 Oktober 2012 - 08:11

Irene Kwinten:

hi Wies,
    Wauw, heel gaaf om je stukjes te lezen..alweer op de helft zie ik?
    Nou zeg...ongelofelijk.....Deze ervaring neemt niemand je meer af...:-).

En een dagje zwembad, ook niet onwelkom kan ik me voorstellen met zulke heftige werkweken en ervaringen..:-)

heel veel succes en werkplezier weer deze week.

Grtl
    irene (en Peet)

• 02 Oktober 2012 - 09:50

Cora:

Ha Wies,

goed om weer iets van je te horen. Je maakt echt van alles mee daar ;-) Bijzonder om op deze manier verbonden te zijn met collega's en dat het blijkbaar toch heel anders is dan anders.

hou je taai,

Cora

• 02 Oktober 2012 - 11:11

Anneke Hutten:

hai wies,
    Op de helft van deze reis wat maak je veel mee leuk om je verslagen te lezen.
    gr anneke

ps rose-marie en ik gaan weer een mini congres voorbereiden word vervolgt.

• 02 Oktober 2012 - 11:32

Akke:

Hallo Wies,

Zo vanuit de tuin op de koffie bij jou..hier is het een mooie herfst dag dus lekker in de tuin aan de gang.
    Wat een wereld van verschil om dan jou verslag te lezen!
    Wel heel bijzonder om het zo mee te beleven,het zet mijn leven ook even stil.
    Wat zal jij veel verschillende emoties een plek moeten geven,veel emotie zie ik al als ik naar de foto's kijk
    ontspanning,teamwork,voorbereiding,en de ernst van een verminking. ik kan me er iets van voorstellen waarom het afscheid nemen zo'n inpackt heeft.

Ik heb ervaren dat je een sterke vrouw bent ,dat komt je nu zeker van pas.
    Vanavond weer gebedsgroep waarin we jou en de mensen om je heen zullen bidden en opdragen aan God.
    Dan zijn we weer dicht bij elkaar!

we denken aan je!

Akke

• 02 Oktober 2012 - 12:59

Marije Van Hemert:

Ha Wies wat Leuk om eens een foto te zien, de foto van dat oog doet me wel wat, hopelijk hebben jullie haar kunnen helpen, wat een mooi werk is het toch, en wij ons maar druk maken of de lamp wel goed is iin het hospice. Dat het moeilijk is afscheid te nemen kan ik me helemaal voorstellen juist omdat er geen achterban van je zelf is zijn je collega's zo belangrijk. een goede week gewenst en veel succes met je andere specialist.

Groetjes Marije

• 02 Oktober 2012 - 14:22

Elly Canters:

Hoi Wies ,
    Ik vind het mooi en indrukwekkend om je ervaringen te lezen. Ook de foto's spreken voor zich. Wel heel andere aandoeningen als bij ons hé?
    Nog heel veel succes in je laatste helft.

Liefs, Elly Canters

• 02 Oktober 2012 - 16:22

Lydia:

hai mamsieeee,

ik wil wel eens een foto van dat zwembad zien ;)
    ik ben trots op u!
    xxxxx mis u

• 02 Oktober 2012 - 18:53

Dorien:

Hoi Wies,
    ik geniet elke keer van je stukjes, leef met je me, zover dit kan
    Fijn om via foto's ook een kijkje in jouw wereldje te krijgen, dat maakt het nog echter
    Geniet nog van al de bijzondere indrukken en momenten en sterkte met je dipjes
    liefs Dorien

• 02 Oktober 2012 - 21:46

Joleen :

Ha Wies, dat moment van afscheid nemen van een aantal mensen na een maand was vooraf al een moment waar je niet naar uit keek! Lijkt me ook heel lastig! Vooral als je samen zoveel intense momenten hebt gedeeld! De andere kant is dat er ook weer hele leuke nieuwe komen, toch? En jij bent degene die alles weet en de weg weet! Vind het super om te lezen wat je meemaakt en daar allemaal doet! Het klinkt aan een kant heel vertrouwd en aan de andere kant helemaal nieuw! Gelukkig heb je ook af en toe tijd voor een rust moment bij het zwembad op het dek! De tijd is goed gevuld zo te lezen! Hier gaat het langzaam richting herfst! De bomen verkleuren langzaam! Temperatuur is lekker! Geen klagen dus!! Hou je haaks en tot schrijfs! Joleen

Hallo Wies,

Wat een avontuur daar in Afrika. Ik heb nu pas je foto's ontdekt. (hoezo digi beet?) Het geruite OK mutsje staat je geweldig mooi :). IK kan me voorstellen dat het afscheid heftig is als er mensen, met wie ze intens hebt samengewerkt , vertrekken. Nu begin je aan je tweede periode. En dat geeft weer andere kansen. IK geniet van je verhalen. Dan is het hier in het Zuiden des lands maar heel gewoontjes, vergeleken bij jouw belevenissen. Geniet åén beleef Afrika.

• 03 Oktober 2012 - 00:58

Hans:

Wies, Nederland is trots op jou en je collega's.

• 03 Oktober 2012 - 15:30

Nelly Classens:

Hallo Wies,
    Succes met opbouwen van relatie met nieuw team. Bij zulk intensief samenwerken zal dat geen problemen opleveren denk ik. Geniet ervan, begin je al af te tellen?? Is José bang dat je haar bericht mist ?? haha
    We denken aan je
    groetjes Martien en Nelly

• 03 Oktober 2012 - 19:03

Frits Schibaan:

Hi Wies,
    Wat een ervaringen en wat een goede info die je ons geeft.
    We denken vaak aan jou en daaruit blijk dat ons gebed gehoord wordt.
    Je berichten hebben dezelfde emotie als we bij de berichten van Maaike uit Afganistan ons bereiken.
    Het zijn beide juweeltjes van ervaringen.
    Jicky en ik wensen je voor de tweede fase van je prachtig werk Gods zegen en veel blijdschap.
    Een hartelijke groet van ons beiden,
    Frits

• 03 Oktober 2012 - 20:32

Rien Van Dongen:

hoi Wies, lees je verhalen. Mooie inkijk in wat je doet en in welke omgeving je dat doet. Mooi dat je dat zo kan doen. Respect voor! Tijd gaat ook snel als je nu al weer de laatste week in gaat. sterkte met de laatste loodjes . Groeten , Rien van Dongen

• 03 Oktober 2012 - 21:51

Caro Uit ALmere:

Hoi Wies, je reis zit al weer op de helft.
    Wat vliegt de tijd,mooi om de foto' s te zien. Dat meisje wat zal ze blij zijn als die uitpuiling wat terug gebracht kan worden,zeker in zulke landen ws een hele impact voor iemand denk ik.
    Ben benieuwd naar je verhalen straks,wie weet zien we elkaar weer op een minicongresje.
    Martien,Anita en ik gaan nu heel spannend(....?) mee op een bootreis voor somatische klienten van de thuiszorg en tehuizen,welliswaar niet te vergelijken met wat jij doet ,maar wie weet een begin en zijn we ook daarna op zoek naar meer uitdaging ;-)
    Heel veel succes nog daar met het werk wat je de komende tijd nog mag doen en hopelijk ook nog tussendoor even genieten van de natuur,cultuur alle ontmoetingen met allerlei mensen daar als het kan.
    Liefs Caro

• 04 Oktober 2012 - 09:21

Marjo:

hoi Wies, ook even van hier een berichtje. ik heb even de reacties hierboven gelezen en daar heb ik eigenlijk niets aan toe te voegen. Dus vertel ik je gewoon iets vanuit het thuisfront.

de herst is duidelijk begonnen, regen en wind en de blaadjes vallen van de bomen. De houtkachel heeft weeral gebrand en de kinderen verzamelen kastanjes. De kruidnotootjes en speculaas liggen weer volop in de schappen van de supermarkt.
    Over 2 weken is het weeral herstvakantie. We gaan samen met Nadine naar het Bio vakantie oord in Arnhem, een aangepast vankantiepark voor gehandicapten samen met de Klapwijkjes.
    Ik mag sinds een paar weken meedraaien in het alphateam, is prachtig en boeiend om te doen. maar dat weet jij ook wel. De laatste 2 weken en ook komende zondag hebben we prachtige diensten gehad in de Lichtkring, 3x volwassendoop, 1x kinderdoop en 3x belijdenis. Geweldig he? aan God de eer!!
    vind het nog steeds vreemd om je niet voor me in de kerk te zien zitten. Maar ook daar maak je mooie dingen mee, Hij is overal.

succes en tot je volgende verhaal
    marjo

• 04 Oktober 2012 - 20:21

Lyfke:

Ha Wies,

Geweldig mooi om te lezen over je werk in Guinee en alles wat er omheen gebeurt.
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal en wens je alle goeds toe voor de komende weken.

Groetjes van Lyfke

• 05 Oktober 2012 - 07:17

Jolanda Van Stenis + Fam:

Wat geweldig wat je daar allemaal doet, maar wat zwaar en heftig zal het ook zijn! En dan weer afscheid nemen van collega's die hun tijd er op hebben zitten. Het zal je veel goed doen hoop ik als je ziet wat je allemaal met elkaar daar betekent voor de lokale bevolking. Jullie doen geweldig werk daar met elkaar! Je zit nu op de helft, wat kunnen er dus nog veel mensen geholpen worden mede door jou.
    Succes daar!