Weer thuis! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Wies Dijk - WaarBenJij.nu Weer thuis! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Wies Dijk - WaarBenJij.nu

Weer thuis!

Blijf op de hoogte en volg Wies

29 Oktober 2012 | Guinea, Conakry

De laatste week is snel gegaan. Mijn week bestond uit een dagje ortho, en de rest van de week op maxfac's. Grote aangezichtstumoren verwijderen bij mensen die totaal teruggetrokken leven vanwege de tumoren die soms mensonterend groot zijn. De tumoren zijn ameloblastomen. Dit zijn tumoren die ook bij ons voorkomen maar door de goede tandheelkundige zorg worden ze snel gesignaleerd en weggehaald. Het zijn cyste's die bij de tanden/ kiezen ontstaan.
In landen zoals Guinee is er wel tandheelkundige zorg maar daar moet je voor betalen en veel mensen kunnen dat niet. En als het doorgroeit, kan uiteindelijk de dokter er niets meer aan doen omdat hij de materialen en middelen niet heeft.
Er kon met wat aanpassingen weer op alle OK's geopereerd worden. Het 2de anesthesie toestel was weer gerepareerd.
Dit maakte wel dat de week heel snel voorbij was.
Vrijdag avond zijn wij met een groep, naar een internationale club geweest om te eten en afscheid te nemen. Het is super om te ervaren dat je in zo'n korte periode toch met veel mensen een band hebt opgebouwd.
De laatste dag was hectisch. Alles was ik kwijt, liep constant zaken te zoeken, was een kip zonder kop. Was er niet helemaal bij met m'n hoofd. Ik denk veel te gespannen voor de terugtocht.
Nog even lekker in de zon gezeten en om 15 u richting vliegveld.
Afscheid nemen van veel lieve mensen die mij allemaal een hele goede en werkzame, warme en bijzondere tijd hebben gegeven.
Ik heb een hele goede tijd gehad, veel kunnen doen voor de allerarmsten. Mijn gaven en kennis in kunnen zetten, en veel ervaringen wijzer geworden.Wat van een Afrikaans land gezien en veel mensen ontmoet.
Dankbaar en blij kan ik terugkijken op 8 bijzondere weken.
De terugreis verliep voorspoedig. En ben veilig thuis aangekomen, inclusief al mijn bagage.( letterlijk en figuurlijk )
Thuis is alles zover ik weet ook goed gegaan, het ging anders dan anders, maar dat is logisch en goed.
Ik heb nog 1 week om te "landen" en alle draden weer op te pakken.
Ik wist en weet mij gedragen, iedereen dan ook heel erg bedankt voor meeleven, bidden, mails en bemoedigingen.
Het heeft mij goed gedaan en zeker geholpen, op de wat zwakkere momenten, momenten van heimwee, je opgesloten voelen, en verveling.
Dit is voor nu mijn laatste blog. En wie weet wat de toekomst ons nog brengt!........
Liefs, Wies.

  • 29 Oktober 2012 - 20:14

    Hans:

    Het was erg leuk om je verslagen te volgen. Fijn dat je weer heelhuids thuisbent.

    Hans

  • 29 Oktober 2012 - 20:22

    Gera Van Staalduine:

    Ha Wies,

    Zo, je missie zit er weer op en je kunt vast terug kijken op een mooie tijd in Guinnee.
    Geniet maar weer van je gezin en wennen aan de weelde hier in Nederland.
    Wat hebben we het goed hier waarvoor we dankbaar mogen zijn.... dat wordt wel duidelijk wanneer je een poosje in West-Afrika bent geweest, he?!
    Hartelijke groeten,
    Gera

  • 29 Oktober 2012 - 20:31

    Dorien:

    Welkom thuis! Wat zal het een overgang zijn. Bewaar deze ervaring als een kostbare schat, hij zal steeds waardevoller worden. Geniet van je thuisfront. liefs Dorien

  • 29 Oktober 2012 - 21:03

    Paulien:

    Welkom thuis kanjer!
    Paulien

  • 29 Oktober 2012 - 21:10

    Nico & Jolanda Van Stenis:

    wat een reis, wat een ervaringen. Wat hebben je veel kunnen betekenen met elkaar daar! Zo'n afscheid moet moeilijk zijn, je hebt zoveel beleefd met elkaar, was op elkaar aangewezen in emotionele, moeilijke tijden, bijzondere belevenissen en leuke ontmoetingen en uitstapjes.
    Je zult wel ff de tijd nodig hebben om alles te verwerken en aan het snelle leven hier weer te wennen zeg.
    Fijn dat je dit hebt kunnen doen!

  • 29 Oktober 2012 - 21:16

    Wil:

    Ha die buuf,

    Je bent stiekum al gesignaleerd.... Hoe is het met het acclamatiseren (zowel uiterlijk als innerlijk!)?
    Ga je vast gauw zien. Geniet van je vrije week en bewaar al je belevenissen in je hart!


  • 29 Oktober 2012 - 22:00

    Irene:

    hey...
    fijn dat je weer heelhuids geland bent..:-).
    geniet even van een weekje ' bijtrekken' en dan weer volop aan de slag hier?? haha, ach ja, je moet wat he?

    De ervaring pakt niemand je meer af moet je maar denken...

    Goed gedaan, meid.

    grtl
    Irene

  • 29 Oktober 2012 - 22:59

    Marjolein:

    Ha Wies,

    welkom thuis en - zoals hierboven al door velen genoemd - probeer weer rustig aan bij het leventje hier aan te gaan sluiten. Ttoitoi!

  • 29 Oktober 2012 - 23:48

    Anita Van K.:

    Lieve Wies,

    Jammer dat je blog nu stopt maar aan alles komt een eind...

    Ik hoop je waar dan ook snel een keer te ontmoeten en ECHT bij te kletsen ;)
    Sterkte met alles wat hier weer op je afkomt...

    X Anita.

  • 30 Oktober 2012 - 09:12

    Mary:

    welkom terug. Hoop dat het "landen" hier in ned thuis en op je werk weer voorspoedig gaat en je snel kan wennen. h.g.

  • 30 Oktober 2012 - 09:12

    Mary:

    welkom terug. Hoop dat het "landen" hier in ned thuis en op je werk weer voorspoedig gaat en je snel kan wennen. h.g.

  • 30 Oktober 2012 - 10:34

    Gerrie Van Zanten:

    Fijn, dat je weer thuis bent.
    Neem de rust om te landen in deze wereld.
    Je hebt een schatkist opgebouwd, je bent overweldigd door de ervaringen.
    Over een poosje kun je de schatkist zo nu en dan
    openen, om ervan te genieten.
    Liefs Gerrie

  • 30 Oktober 2012 - 11:21

    Jacomien Glasbergen:

    Lieve Wies, Ja..., zo'n laatste dag na 8 weken. Heel je hoofd vol met ongecontroleerde gedachten, gevoelens enz. Maar je bent weer thuis. Ook een week om je af en toe wat terug te kunnen trekken. Een heel goede aanrader daarvoor is het boekje van Jos Douma 'De Ontmoeting, twaalf uren met Jezus'. Al die vragen, gevoelens, tegenstrijdigheden die hij stelt herken jij en ik. Het boek wil je met die overdenkingen verder helpen in je leven; je leven geleid door de heilige Geest. In Psalm 139 :7-10 staat dat wij als Gods kinderen nooit aan zijn aandacht kunnen ontsnappen en heel de Bijbel door zegt God: 'Vertrouw op Mij!'
    In Barendrecht hebben we een groep mensen die zich samen in dit boek lverdiepen en in 5 avonden met elkaar delen. Echt bijzonder! Ik wens je een goede week toe met heel wat retraite momenten. liefs, Jacomien

  • 30 Oktober 2012 - 12:00

    Jicky:

    Welkom thuis /geweldig dat God je kracht gaf voor je werk en een behouden thuiskomst.
    We hebben genoten van je verhalen. Fijn dat je "alles" met ons hebt willen delen.
    Dank je wel daarvoor.
    Lekker nat en koud hier, voor jou een hele overgang.
    Maar zelfs dat went ook heel snel, weten we uit ervaring.
    Groeten van ons beiden, Frits en Jicky

  • 30 Oktober 2012 - 13:58

    Joke:

    Lieve Wies, fijn dat je weer thuis bent!
    Sterkte met acclimatiseren en tot gauw :)
    Hartelijke groet van Bert & Joke

  • 30 Oktober 2012 - 15:11

    Yvonne Hakvoort:

    Ha Wies,
    Ik heb genoten van je avonturen. Fijn dat je weer veilig thuis bent.
    Nu afkicken en nagenieten.

    groetjes Yvonne

  • 02 November 2012 - 19:31

    Jozina:

    Hoi Wies,
    Ik lees dat je weer Nederland bent gearriveerd. Ik vond het leuk om je blogs te volgen.
    Het zal hier wel koud voor je zijn!
    En straks zeker weer wennen op je werk in het EMC.
    Het gevoel dat je daar zeer nuttig bent geweest voor de allerarmste zal hier ontbreken. Dat was en is salaris in natura. Dankbaarheid is niet te koop, dat krijg je van mensen die niets hebben, en dan toch je hulp krijgen. Ik wens je veel sterkte bij het oppakken van je werkzaamheden in het EMC. Je Engels zal wel een stuk verbeterd zijn na deze periode. Dat is mooi meegenomen. Ik ben een cursus met Engelse begonnen en krijg les van een Engelse mevr. Voor mij nu nog de praktijk. Als je het bij wilt houden kunnen wij misschien met z'n allen eens een keer uit eten gaa. En de conversatie hoe je het daar gehad hebt in het Engels voeren. Dit lijkt mij leuk voor jou en mij. Dicky kan ons dan wel uit de brand helpen als de conversatie stokt, omdat ik er niet meer uitkomt (m'n humor ben ik niet verloren).
    Wies het ga je goed en tot ziens.
    Jozina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wies

Ik ga vrijwilligerswerk doen aan boord van de Africa Mercy. Een hospitaalschip voor de kust van Afrika Ik ben te steunen, financieel door geld over te maken op rek.nr 1990184 van Mercy ships Holland te Rotterdam ovv: Wies van Dijk AFM 3266 Ook kan je mij steunen door gebed, mails, sms etc. Ik vertrek op 1 september en hoop eind oktober weer terug te keren. Via deze weg hoop ik regelmatig een reis verslag naar jullie te sturen, zodat het thuisfront weet waar wij mee bezig zijn.

Actief sinds 11 Mei 2012
Verslag gelezen: 3804
Totaal aantal bezoekers 22501

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 28 Oktober 2012

Werken bij Mercy Ships in Guinea ( Afrika)

01 September 2012 - 27 September 2012

Mijn eerste reis met Mercy Ships

Landen bezocht: